Tuesday, October 20, 2009

♥♥ Makan dan Makan Lagi ♥♥

Hmm..sekejap aje kan dah abis bulan Syawal dan hari ini dah masuk bulan Zulkaedah. Aku nak citer lagik laa pasal makan² raya lagik. Hari Sabtu lepas 17 Oktober 2009, kat lorong umah aku nie ada jamuan hari raya. Memang kebiasaan laa tiap² tahun lorong kat umah aku nie akan buat kutipan dan buat majlis raya. Kira open house utk weols. Setiap umah akan dikutip RM25 hengget.

Pagi sabtu tuh..aku akan join laa kaum wanita untuk bantu potong² bawang, sayur laa sambil² berchit chatting. Iye laa taim nie laa dapat berkumpul dan beramah mesra antara jiran yang jarang kita bertemu muka kalau tak de majlis hari raya ini. Kaum lelaki plak akan memasang khemah.. susun meja dan biasa laa borak2 jugak antara mereka.

Oleh sebab dia orang nak masak petang, aku tak dapat laa nak turun bantu sebab petang tu aku sekeluarga ke rumah Kak Nyah kat Bandar Tun Razak.

Kat rumah Kak Nyah (kak iparku), kiranya langkah kanan ler aku.. sampai je kat umah dia.. Kak Yang dan Angah sekeluarga pun ada. Dia orang tengah makan..jadi weols pun join le sekali makan.. Makan nasi putih berlaukan masak asam pedas, pucuk paku goreng belacan, sayur kobis ngan udang, ikan goreng, sambal belacan dan sayur rebus bayam dan bendir.. Fullamak.sedap.. dan kenyanggg..


Di rumah Kak Nyah .. rilex lepas makan..
senyum simpul Razin..





Jiran² di rumah aku.. sedang seronok menikmati
makanan yang disediakan

Kak Yang dan Angah kata nak datang umah weols.. so weols pun balik ler dulu..heheh.. kemas umah mana2 yang patut laa.. Aku plak tak sempat nak prepare apa2 pun utk dia orang so on the way balik tuh singgah laa beli lemang 2 batang. Kat umah ada serunding daging dan udang kering. Dia orang sampai kat umah aku lebih kurang 6.50 petang. Hidangkan le apa yg ada tuh.. Lepas solat Maghrib..hubby aku oder Pizza untuk makan pada malam tuh. Wakil dari lorong umah aku ada laa datang ajak weols nie gi join majlis raya tuh.. tapi sebab Kak Yang dan Kak Nyah segan plak nak pegi..so aku pun tak de laa kuar cuma wakilkan hubby aku je.. apa orang kata tunjuk muka.. laa..kang kata tak nak join plak..kan. Kak Yang beransur pulang dalam pukul 10 malam.


Hubbyku bersama² teman² jiran...ku..
ikss hubby je tak tukar baju melayu..


Pizza Hutt.. hidangan makan utk weols malam tuh..
kenyang jugak beb..
ada baki bekalkan utk Kak Nyah bawa balik..


Pada hari Ahad plak aku dijemput oleh Kak Leha.. jiran depan umah aku nie ke rumah dia.. Dia ada wat makan² sikit. So aku pun ke sana..Dia masak nasi putih jer.. ada ulaman, sambal belacan, sambal tempoyak, kari daging, kerabu bilis.. Selain dari itu ada Kuey Teow Sup..hmm sedap jugak lain dari yang lain.. hehehe.. Ish asik makan je laa.. kan..


7 comments:

  1. bnyk tul makan dan makan bulan ni ye sis.. zana pun sama smpi dh x terlarat..

    papepun sedap makan kt pizza hut.

    ReplyDelete
  2. Sebln raya puas dgn makan2 kan? Time nilah nak rasa masakan2 yg jarang2 jumpa

    ReplyDelete
  3. makan lagi ye kak...best nya!!!!!!yg tak tahan tengok itu ialah pizza.....he.he.....

    ReplyDelete
  4. Bestnyer kalau hidup berjiran gitu.... :-)

    ReplyDelete
  5. bagusnyer hidup berjiran camni...u mmg layak jadi ketua wanita...cayalah...hehe

    ReplyDelete
  6. mak oi..
    Meriah nampaknya..
    Pizza pun lazat berkrim..
    Disukai sah90..
    Ahaha..
    (^_^)

    ReplyDelete

Sila La Komen.. Tapi Kutuk Mengutuk, Carut Mencarut Tidak Dibenarkan..

RAK BUKU KEGEMARAN

Rinna's favorites book montage

Lamaran Untuk Teman Hati
Cuma Dia Kekasihku
Sayang Awak Cinta Awak
Kalau Sudah Berkenan
Bisikkan Namaku
Yang Dia Pilih
Manisnya cinta
Cik Cinderella Dan Encik Tengku
Hanya Dia...Cinta
Hopeless Romantik
Pergi Tanpa Alasan
Dia… Random Guy
I'm Mrs. Kertu
Suamiku Mr. Blind
Adam & Hawa
Biografi Agung Rasulullah
Love You Mr. Arrogant
Cik Bunga Dan Encik Sombong
Projek Memikat Suami
Pabila Cinta Memanggilku


Rinna Manja's favorite books »

POST TERHANGAT

BLOG ARKIB

LABELS

TARIKH YANG PENTING

  • 8 April - Blog Anniversary
  • 25 Mei - Hari Jadi Ku
  • 2 Ogos - Hari Jadi Indok (Makcik)
  • 2 Julai - Hari Jadi Anakku
  • 18 Feb - Hari Jadi Hubbyku
  • 10 April - Hari Jadi Ibuku
  • 1 Jun - Ulangtahun Perkahwinan

HUBBY & ME

AKU DAN OFISMATE
Related Posts with Thumbnails KELUARGA KU

AWARD INI UNTUK PENGUNJUNG BLOG AKU

Kawan² dan 'Silent Reader'.. Sila Laa Ambil Award Ini Yer.. TQ.. Muaahss