Monday, December 13, 2010

Dugaan Lagi Untuk Anakku..

5 Disember 2010 (Ahad)
Weols sepatutnya.. masih lagi berada di Gambang.  Iye laa kiranyaa chek-out dari hotel tengahari selepas makan tenghari. Tapi nak wat cam na.. pagi tuh.. dalam pukul 6, anak aku kejut weols.  Tekejut weolss.. tengok atas tilam darah banyak keluar..jenuh laa laundry hotel nak cuci darah...  Rupanya.. wiiwii berdarah balik.. adess.. ingatkan dah kering.. sebab plan lepas balik dari Gambang nak gi klinik gi cuci dan bukak gauzenye tuh.. 

Jadi hubby plan.. lepas je solat subuh.. packed barang semua, hubby call Sham pas kunci bilik kat dia..minta dia tolong checkoutkan.  Weols shoot laa balik KL.  Memang dugaan betul laa untuk anak aku.  Kira nasib dia kurang baik terjadi benda gini. Lebih kurang 2 jam perjalanan, darah memang tak berhenti..kuar jer.. tapi tak de laa overflow..kuar sikit². Weols terus menuju ke Emergency di PPUM. 

Hubby sedang menenangkan..anakku

Baru lepas dimasukkan 'line'

Kat PPUM plak.. lepas doktor kat Emergency tuh tengok.. terus dia panggil doktor nuero kira doktor pakar laa untuk datang tengok. Bila doktor nuero tuh datang..dan nak tengok, anak aku dah melalak.. jenuh laa nak memujuk dia.. Dia dah fobia takut kena inject kat wiiwii lagik.. Jadi doktor decide wat 'line' untuk dia dan masuk ubat melalui situ.  Jadi tak perlu laa nak inject kat wiiwii..Lepas tuh doktor mintak anak aku dimasukkan ke wad.  Di wad doktor jahit laa wiiwii dia tuh..tapi sebelum tuh dah dimasukkan ubat dan anak aku tido.. Kejap jer prosedur nye.. Weols pun lega laa bila dah jahit tuh..bagi dia tido..

Baru lepas.. kena jahit..

Kena puasa.. so nurse masukkan air..

Dalam pada tuh.. weols tengok napa plak gauze dia masih berdarah.. darah tak berhenti lagik.. Doktor datang tengok..dia pun rasa yang tempat dia jahit tuh darah tak berhenti lagik.. Jadi doktor plan nak masuk kan dia kat OT plak.. dah laa dia kena puasa tak leh minum dan makan. dari pukul 3 petang..kesian laa plak.. sebab kalau nak masuk OT kena puasa dalam 6 jam.. so lebih kurang pukul 9 dia akan masuk OT.

Ahakss makanan yang dihidangkan.. patutnya untuk anak aku.. 
tapi sebab dia tak boleh makan..makaaanyaa.. makanan 
hendaklaa tidak dibazirkan jadi dimakan laa
 oleh ibunyaa ini..adess..sedap plak tuh
western.. ada salad dan mayonise lagik...

Dalam masa menunggu tuh..anak aku mula laa gelisah.. nanges² dia.. Kita pun nak nanges jugak.. sedey laa.. macam² hal laa plak. Dalam pukul 7.30 malam.. mak ngan makcik aku datang..bagi anak aku semangat dan tenangkan dia.. Iye laa berdebar²kan.. maklum laa nak masuk OT.  Jam dah menunjukkan pukul 9 malam.. OT tak panggil lagik..tunggu punya tunggu dalam debaran.

Pukul 10 malam.. trolley dari OT sampai..Aku & Hubby, Mak aku dan Makcik Aku iringi dia kat OT.. bagi dia semangat laa..  Dalam tempat menunggu kat OT tuh hubby aku yang tunggu dia.. Bila OT memang sejuk giler..Anak aku diberikan General Anestatic.. bagi dia tido.. sebelum tuh mmg dia dah melalak dah.. 

Dalam pukul 12.30 tengah malam baru dia orang tolak anak aku naik.  Masa tuh dia dah sedar tapi mamai lagik.. Hubby cakap lepas kuar dari OT.. dia ditempatkan di recovery room kejap sebab nak monitor tahap kesakitan dia..tuh.. Doktor Anestatic akan suntik ubat tahan sakit..kat dia.. Bila dia dah tak sakit lagi.. baru dia orang tolak dia balik ke wad.  Masa sampai kat wad..tengok dia menggigil² kesejukkan..kesian plak..  Hubby angkat dia letak atas katil.. selimutkan dia.. tapi dia tak tido plak.. Aku pun tanya laa sakit tak..dia kata sakit sikit.. lega laa..jugak.. Weols malam tuh tido² ayam jerk.  Tempat dia operate tuh tak de balut pun.. bersih dan cantik jerk..

Lepas kuar dari OT

Esok paginyaa.. bila doktor wat round chek.. dan dah tengok anak aku..cam dah sihat.. dia pun dibenarkan balik.. So apa lagik.. pack barang laa.. Hubby gi setelkan bil..kat kaunter pembayaran. Nasib baik sebelum tuh mak aku dah bawak buku perubatan.. jadi guna buku tuh je laa.. tak payah bayar.. percuma jerk..  Iye laa mana sempat nak gi ambik GL..Alhamdullillah semua dah selesai.. Anak aku pun dah beransur sihat..dan akan follow up dengan dokor pada 21hb nie.. 

p/s : So pada korang yang plan nak khatankan anak aku tak galakkan laa guna cara yang weols guna nie.. Lebih baik guna cara laser atau pun jahit..cepat sembuh.. Dekat hospital hari tuh..pun nurse bagi tau mmg ramai yang problem guna kaedah gini. Tapi kira nasib gak laa. mungkin ada gak budak yang sihat..dan tak de jadi gini..kan.. so terpulang laa.. aku cuma bagi idea dan pandangan serta nasihat..jer


13 comments:

  1. Harap anak Rinna cepat sembuh.cianya tengok dia. Lepas kena jaga ngan lebih berhati-hatilah. Jangan bagi di banyak bergerak.

    ReplyDelete
  2. Alhamdullillah dia dah sihat..dah ceria pun..dah seminggu..kan.. :)

    ReplyDelete
  3. alahai sian anak akak....dugaan ni kan kak...apa2 pon semoga anak akak sehat sepenuhnya...

    ReplyDelete
  4. bila ada anak lelaki, risau lak time sunat. ingat lagi time ami sunat dulu, mmg akak risau sgt, dah la time tu akak tgh sakit nak lahirkan sikecik, kesian ami, nasib baik la tok ayah yg urus n jaga ami, lega la ckit

    ReplyDelete
  5. Zura~Alhamdullillah dia dah sihat..cuma geli tuh ada lagik.. :)

    ReplyDelete
  6. Mamasyaza~ Iye laa mmg takut dibuatnya..bila hadapi situasi gini. Ingatkan nak bagi dia baik cepat..tapi..adess rupanya.. lagi teruk..

    ReplyDelete
  7. aduh kak....lieya yg bace plak ngilu nie......mau tak risau kite kan kak..tetibe darah kluar non stop...mmg takut jek...nasib baik akak cepat bawak ke spital...

    harap lepas ni sihat laa betul2 kak yeak.....kene pantang betul2 tu kak....

    ReplyDelete
  8. risau pulak membacanya .. semoga dia cepat sembuh

    ReplyDelete
  9. semoga anak akak cepat sembuh =)..amin

    ReplyDelete
  10. maybe infection kut kan kak..hopefully ank akak cpt baek..sian tgk dia lemah je..mesti kena jg btol² makan minum dia..ntah² akak and hubby pn kena berpantang skali..hehe~ =)

    ReplyDelete
  11. lisa plak terasa seram2 sakit dah ni...

    ReplyDelete
  12. alamak, siannya anak akak. Tp anak akak ni guna alisklamp ke, sebab yus baca alisklamp ni dah diperbaharui lagi Oktober 2011. Sebelum ni ada 2 jenis clamp lain.

    Apa pun semua cara ada risiko juga kan kak, kita harapkan yang terbaik buat anak2 kita.

    Apa pun thank you kak share entri ni dengan yus...

    ReplyDelete

Sila La Komen.. Tapi Kutuk Mengutuk, Carut Mencarut Tidak Dibenarkan..

RAK BUKU KEGEMARAN

Rinna's favorites book montage

Lamaran Untuk Teman Hati
Cuma Dia Kekasihku
Sayang Awak Cinta Awak
Kalau Sudah Berkenan
Bisikkan Namaku
Yang Dia Pilih
Manisnya cinta
Cik Cinderella Dan Encik Tengku
Hanya Dia...Cinta
Hopeless Romantik
Pergi Tanpa Alasan
Dia… Random Guy
I'm Mrs. Kertu
Suamiku Mr. Blind
Adam & Hawa
Biografi Agung Rasulullah
Love You Mr. Arrogant
Cik Bunga Dan Encik Sombong
Projek Memikat Suami
Pabila Cinta Memanggilku


Rinna Manja's favorite books »

POST TERHANGAT

BLOG ARKIB

LABELS

TARIKH YANG PENTING

  • 8 April - Blog Anniversary
  • 25 Mei - Hari Jadi Ku
  • 2 Ogos - Hari Jadi Indok (Makcik)
  • 2 Julai - Hari Jadi Anakku
  • 18 Feb - Hari Jadi Hubbyku
  • 10 April - Hari Jadi Ibuku
  • 1 Jun - Ulangtahun Perkahwinan

HUBBY & ME

AKU DAN OFISMATE
Related Posts with Thumbnails KELUARGA KU

AWARD INI UNTUK PENGUNJUNG BLOG AKU

Kawan² dan 'Silent Reader'.. Sila Laa Ambil Award Ini Yer.. TQ.. Muaahss