Tuesday, December 21, 2010

KURSUS BIRO TATANEGARA

DI KEM BUKIT SAGU, PAHANG
DARI 14 DISEMBER HINGGA 18 DISEMBER 2010

Pada awal bulan Disember hari tuh.. aku dapat surat dari Bahagian Sumber Manusia.  Mula² tuh ingatkan surat apa laa..kan.. pas tuh adess aku kena pergi kursus BTN.  Adoiyai.. boringnya laa.. Terkejut gak laa.. sebab sebelum ini ada yang mengatakan staf yang join UM sebelum tahun 2000 dikecualikan dari menghadiri BTN nie.. tapi sekarang semua kena pergi jugak.  Kalau ikutkan semua kakitangan kerajaan yang hendak disahkan jawatan dan telah mengikuti induksi kena pulak hadiri BTN. Kalau tak hadir.. tak leh sah jawatan.  Tapi aku dulu tak kena BTN tapi boleh sah jawatan.  Tu yang dok ingat tak kena.

Nak pergi kursus nie.. ada kod pakaian plak tuh.  Masa kursus kena pakai baju kurung putih dan kain hitam atau biru pekat.  Aku mana laa ada baju putih plain kan.. Nasib baik laa sekarang ini taim nak bukak sekolah dan banyak baju sekolah dijual... ada laa baju sekolah yang saiz ngan aku yang comei ini..  Dah jumpa baju nak kena plak carik kain hitam..nasib baik dapat.. aku beli kat Mydin aje.. ngan tshirt putih.. sekali.. Beli plak track- bottom wat tambah kang tak cukup plak.. sebab tengok jadual masa tuh tiap² hari ada riadah pagi dan petang. Dah selesai beli barang keperluan.. taim untuk packing plak.. haa kau penuh satu beg sampai sendat².  Aku siap bawak seterika lagik.. iye laa baju dah simpan dalam beg sure kedut²kan.  

Baju yang sempat aku beli.. pas nie dah tak pakai dah..

Hari yang dinantikan pun tiba.  Aku dan yang peserta yang lain kena tunggu bas diperhentian bas di belakang perpustakaan.  Aku ingatkan beg aku yang besar ada lagik yang bawak beg besor.. Ada yang bawak sampai 3 buah beg.  Iye laa apa tak nya.. beg isi kasut,selipar, beg sandang, beg pakaian.

Ada 3 buah bas semuanya.. Weols dikumpulkan mengikut gred dan naik bas pun ikut gred jugak.  Bas yang pegawai tak laa penuh.. Cam aku naik bas kedua gred 17 - 26 dan bas ketiga gred 1 hingga gred ... lupa plak..sampai gred berapa.  Bas gerak pukul 10.45 pagi lepas attandance di ambil.  Perjalanan mengambil masa lebih kurang 4 jam.  Weols sampai ke Kem Bukit Sagu dalam pukul 4.15 petang.  Pas tuh beratur untuk pendaftaran dan dapat kunci bilik. Aku dapat satu bilik ngan staf dari Fakulti  Sastera dan Akedemi Pengajian Islam.  Setiap bilik ada 3 katil.  Masuk bilik.. tak sempat sangat nak rehat.  Dah kena tukar baju.. pakai baju formal laa.. baju putih kain hitam tuh.. pas tuh turun gi dewan.. ada acara pembukaan dan taklimat.  Masa taklimat.. tuh dilantik Penghulu, Timbalan Penghulu, PenghuluNita, AJK Dewan Makan, Imam.


Ini adalah pemandangan di sekitar Kem BTN Bukit Sagu..


Katil aku sepanjang 4 malam aku di sini.. Masa register 
nama tuh dapat laa kain selimut, sarung bantal 
dan alas katil

Dah abis taklimat dalam pukul 6.30 tuh gerak ke dewan makan.  Mula² masuk dewan makan, weols dibahagikan kepada 10 orang dalam satu group.  So, makan ikut group laa..  Sebelum makan semua mesti ada dalam group..tuh.. dah cukup.. baru leh makan.. Bacaan doa.  Pas tuh AJK makan plak kena jemput weols nie makan ''Hai Kawan².. Jemput Makan & Minum".. Weols plak akan sambut..sambil lambai² tangan dan sebut "Terima Kasih".  Seronok sangat... Lepas makan.. kena basuh bekas makanan sendiri dan lap meja sampai bersih.  Dah selesai makan masuk bilik..bersiap plak.. pas tuh turun ke surau untuk solat Maghrib berjemaah.  Abis solat ke dewan ada tayangan 'Hati Malaya" part 1.  Abis tuh balik bilik tukar baju balik pakai baju formal dengar taklimat sampai laa pukul 11.15 pas tuh ke dewan makan ada minum malam plak.  Selesai masuk bilik..dalam pukul 11.45 malam.. baru laa leh  merehatkan badan dan tido....

Begitu laa rutin weols pada hari² berikutnya..Dengar ceramah pasal negara dan kemerdekaan.  Weols dibahagikan kepada 10 group pada malam berikutnya.. Aku dapat group no. 7.  Setiap group akan masuk bilik masing² dan diletakkan seorang fasilitator.  Fasi ini laa yang akan memberi lagi ceramah.  Pas tuh ada soal jawab.  Kebetulan plak aku yang duduk di sebelah kanan dia dan merupakan orang yang pertama selalunya aku laa kena mula dulu.. adess.. kena fikir spontan plak tuh..Kadang² terkedu dibuatnya.  Bila dalam bilik..tuh ada masa seronok tapi ada masa sangatlaaa mengantuk..bayangkan laa bila kelas sebelah malam memang mengantuk giler.

Teman sebilik Haslina

Bersama dengan teman sebilik.. Norlina


Sempat bergambar depan bilik weols.. B204

Masa riadah sebelah pagi dan petang  antara aktivitinya,  weols ada disuruh untuk menari poco² ngan Chicken Dance.. Seronok sangat.. kira berpeluh gak laa.. Selain pada tuh ada gak dibuat larian 2KM.. tapi aku tak lari laa tak larat.. lagi pun badan aku tak fit nak lari kan.  Ada jugak wat latihan fizikal dan pernafasan. Masa hari terakhir ada dia orang wat Kembara.  Masuk laa ladang kelapa sawit..turun naik bukit.. jugak laa..


Hari² terakhir sempat bergambar di meja makan weols.. :)



Di malam terakhir weols di Kem.. semua group kena wat persembahan lagu patriotik.. Weols telah dapat lagu nie masa diberi pada malam pertama hari tuh.. Lagunya..'Barisan Kita'.  Malam terakhir tuh semua group bersaing laa.. Weols dapat tempat ke 3 berkongsi tempat ngan group lain.  Lepas persembahan ada game, nyanyi, tayangan dokumentari dan ucapan terima kasih pada semua Fasilitator.  Iye laa dah malam terakhir rasa sedih laa jugak.

Hari terakhir.. ada ujian dan 60 soalan plak tuh..  Pas ujian ada Kembara.. dan lepas kembara.. balik bilik tukar baju ada acara penutup.  Lepas tuh gi makan tengahari.. sebelum tuh dah siap² dah packed baju.. so bila nak gi makan tuh bawak beg turun sekali.. iye laa dah semangat nak balik kan.  Hari² terakhir tuh baru laa berpeluang untuk ambil gambar.  Memang tak boleh ambik gambar sepanjang masa kursus.. tu pun weols  ambil gambar dah masa nak balik..tuh ler.. sempat ambil.. 2/3 keping.. Tu yang gambar tak banyak.  At least ada juga wat kenangan..

Teman² bergambar dengan Pak Pian.. 
Ketua Jurulatih..untuk perbarisan

Bas bertolak dalam pukul 2 petang dan singgah di hentian termerloh..kejap.. pas tuh teruskan perjalanan.  Sampai di UM dalam pukul 6.30 petang.  Hubby datang jemput aku..dan aku selamat sampai dirumah dalam pukul.. 7.15 malam

Dalam bas masa nak balik..
Kredit Lina Masri FB

Syukur alhamdullilah aku dapat menamatkan kursus ini dengan jayanya dan aku berharp aku lulus laa..kalau tak lulus kena datang BTN lagi.. haru laa dibuatnya.. Yang seronoknya lagi..kursus kali ini tak campur ngan jabatan dari luar semuanya orang UM.  Pas tuh plak.. kebanyakkan yang datang tuh ada laa geng² masa aku kursus induksi tahun 2003 dulu..

p/s :  Adess panjang lebar citer yer.. tapi tak terperinci sgt laa kang korang boring plak nak baca nyer.. ada ke orang nak baca kisah aku nie..hehehe.. 


11 comments:

  1. ya Allah kak...patut laa mcm kenal jek tempat ni....ni laa tempat lieya ber BTN 2 tahun sudah hihihihi.....tempat solok di pedalaman...tapi best laa ..suasana kampung kan kak.....

    ReplyDelete
  2. Owhh ye ke Lieya dah sampai ke sini ekk.. bestkan tempat nie..sejuk jerk..

    Mesti terimbau kembali nostalgia dulu..yer.. :)

    ReplyDelete
  3. seronok juga sekali sekala keluar berkursus kan..mcm dee ni terperap je kt opis..bosan gak..

    ReplyDelete
  4. Tu ler Dee sesekali keluar mmg seronok..jumpa plak geng satu kepala..orite ler.. :)

    ReplyDelete
  5. nek bas pon ikut gred?? haha..lawak lak...

    joget chicken dance mmg best..br hilang ngantuk kn ^_^

    ReplyDelete
  6. Itu baru betul biro tata negara, ngan baju putihnya, cam kat sekolah pulak. Ko kerja gomen, kena kursus ni ye.

    ReplyDelete
  7. Yana~ Nari chicken dance seronok sgt ilang tensen.. :)

    ReplyDelete
  8. Cik Ina Mail ~ iye laa dah koje gomen wajib kena pegi BTN.. :) tak leh ngelak laa..

    ReplyDelete
  9. aduh2 dah mcm training zaman sek dulu pulak kan .. teringat time2 ada kursus dan BTN nie .. huhuhu skima jer :))

    ReplyDelete
  10. bessnyer pi kursus....balik mesti semangat kan

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum tuan umah..

    berziarah di sini sebentar..moga bermanfaat

    ReplyDelete

Sila La Komen.. Tapi Kutuk Mengutuk, Carut Mencarut Tidak Dibenarkan..

RAK BUKU KEGEMARAN

Rinna's favorites book montage

Lamaran Untuk Teman Hati
Cuma Dia Kekasihku
Sayang Awak Cinta Awak
Kalau Sudah Berkenan
Bisikkan Namaku
Yang Dia Pilih
Manisnya cinta
Cik Cinderella Dan Encik Tengku
Hanya Dia...Cinta
Hopeless Romantik
Pergi Tanpa Alasan
Dia… Random Guy
I'm Mrs. Kertu
Suamiku Mr. Blind
Adam & Hawa
Biografi Agung Rasulullah
Love You Mr. Arrogant
Cik Bunga Dan Encik Sombong
Projek Memikat Suami
Pabila Cinta Memanggilku


Rinna Manja's favorite books »

POST TERHANGAT

BLOG ARKIB

LABELS

TARIKH YANG PENTING

  • 8 April - Blog Anniversary
  • 25 Mei - Hari Jadi Ku
  • 2 Ogos - Hari Jadi Indok (Makcik)
  • 2 Julai - Hari Jadi Anakku
  • 18 Feb - Hari Jadi Hubbyku
  • 10 April - Hari Jadi Ibuku
  • 1 Jun - Ulangtahun Perkahwinan

HUBBY & ME

WEBSITE UTK BLOGWALKING

TETAMU YANG DATANG SINGGAH

AKU DAN OFISMATE
Related Posts with Thumbnails KELUARGA KU

AWARD INI UNTUK PENGUNJUNG BLOG AKU

Kawan² dan 'Silent Reader'.. Sila Laa Ambil Award Ini Yer.. TQ.. Muaahss