Monday, March 26, 2012

UMRAH & ZIARAH 2012 ~ Madinah 9/3 - 12/3 Part 1

As-Salam

Hmm.. lama dah blog ini tak berupdate.  Sejak balik tak sempat nak update sebab badan jadi tak sihat.  Sampai sekarang masih lagi batuk dan sikit² selsema.  Anak aku pun masih lagi demam on/off jer.... risau laa jugak.

Okey aku citer serba sedikit mengenai perjalanan umrah aku baru² ini. Sebenarnya aku sekeluarga tak de plan pun nak pergi Umrah.. tapi memang niat tuh dah ada. Jadi tahun lepas dalam bulan 8 gitu, Ustaz Ramli kawan ofis hubby aku ajak join dia sekeluarga pergi Umrah.  Bila hubby bagi tau kat aku.. aku pun bagi tau kat mak aku dan makcik aku.. serta kakak ipar aku..Jadi weols pun booking laa 7 orang semuanya..  tapi last minit makcik aku tak dapat nak pergi sebab dia kena back-pain yang teruk.

Aku tak pernah nak war-warkan kat blog sebab iye laa kita merancangkan Allah saja yang menentukan.. samada kita akan dapat pergi atau tidak.. Nanti beria-beria dok canang sana sini last² tak jadi malu plak kan.

Sehari sebelum berangkat, masa tuh malam memang dugaan laa plak. Kebetulan hari tuh hujan turun lebat seharian serta banjir dan tanah runtuh. Weols nak keluar laa.. tiba² kat awning rumah berlengkor ular sawa remaja.. aduhai betul² aje kat atas kepala hubby aku masa dia bukak pintu pagar rumah. Call pertahanan awam dan bomba dia orang tak boleh datang.. iye laa sana sini ketika tuh banyak trajedi.. Jadi mintak tolong laa dengan jiran².. terpaksa laa.. di katuk ular tuh sebab takut masuk kat umah orang lain plak..

Terima kasih laa pada jiran² yang membantu ...

Patutnya weols nya flight pada pukul 2.30 pagi tapi MAS tunda pada pukul 11.30 pagi.  Pas tu tunda lagik hingga pukul 6.15 petang.  Tapi dalam pukul 12.30 tengahari dah keluar dari rumah naik van yang makcik weols sewakan hantar sampai KL Sentral.. nak naik ERL ke KLIA sebab kena ada di sana dalam pukul 2.30 petang.  Selalu tak de laa jem sangat jalan ke KL Sentral tapi hari tuh jem giler.. memang dugaan betul.. laa

Di KL Sentral.. tunggu 2 orang kakak ipar aku.. dalam pukul 1.45 weols naik ERL ke KLIA dan sampai dalam pukul 2.50 petang dan berkumpul dengan ahli rombongan yang lain.  Dapatkan tag nama, tag bag dan ada taklimat dari pihak travel agency. Dalam pukul 4 dah check-in bagasi dan menuju ke bahagian Immergresian laa plak cek hand-luggage dan bag kecik.. Sapa² yang bawa air mineral semua kena tinggal atau bawa cecair.. kena keluarkan.. Kalau nak bawa juga kena letak dalam bag besar.

1st time naik ERL.. seronok jugak..

Laju jugak laa. naik ERL..

Check-in Bagasi

Dalam ruang menunggu..

Melangkah untuk masuk ke dalam kapal terbang..

Dalam 6.15 petang.. naik kapal terbang.  Aku ini laa kali pertama naik kapal terbang yang besar dulu pernah laa naik yang kecil jer... kiranya teruja laa jugak. Perjalanan mengambil masa selama 8 jam. Dapat tempat duduk kat depan pas tuh plak dekat ngan pantry.  Selalu laa terbau makanan yang dia orang panaskan kat situ.. Weolsnya flight kiranyaa best jugak laa, alhamdullillah sebab tak de transit kat mana² direct terus ke Airport Madinah dan sampai di Madinah 10.45 malam waktu Arab Saudi kiranya masa tuh dalam 2 pagi kut waktu Malaysia.  Airport Madinah kecik jerk.. turun dari kapal terbang naik bas bawa ke terminal.. cek dengan imergresen .. cop pasport, cek bag.. alhamdullillah selesai dalam pukul 11.30 malam terus naik bas ke hotel. Kiranya sampai di hotel dalam pukul 12 malam gak laa..

Telah berada di awan nan biru..

Amboi seronok 2 beranak nie..

Posing jangan tak posing..

Air Jus Jambu.. sebelum makan malam

Makan malam.. Nasi Beriani..

Jus yang akan di edarkan pada penumpang..

Lepas makan malam dapat makan eskrem.. ini

Nie makanan lewat malam plak.. kenyang pewut aku... sedap plak tuh..

Sempat lagi hubby aku berposing dekat pantry..
steward kat belakang tuh sempat lagi enterprem..

Nanti sambung lagi.. yer..  ada keje.. laa..

1. alhamdulillah dah selamat balik pun, seronok pegi umrah ya dengan keluarga mesti rasa nak pegi lagi.
    sedap2 makan dalam flight tu kalau terbang dekat2 je dlm negara ni tak merasa makan sedap2.

2. betul kata kak tu. kalau dok sibuk canang sana sini last tak jadi malu la kan.

Allah nak uji tahap kesabaran la tu. sebelum akak jejak kaki ke sana..

Pas ni upoad ar agi gambar akak di sana.moga terlambai hati ini ke sana.

3. syukur alhamdulillah dah selamat semuanya....

tak sabar nak dengar cerita selanjutnya....

4. alhamdulillah dah kembali ke bumi malaysia..semoga cepat sihat ye akak

5. eee takut tengok ular...alhamdullilah rinna dah balik...windu dgn blog ni..semoga cepat sembuh yer!!

6. Alhamdulillah..syukur selamat semuanya. Tunggu travelog rinna gi sana. Nak rasa gak aura pengalaman org yg dh pegi, kan...

Rinn: Psl word verification tu...sebenarnya tak perasan pun. Rasanya dh klik kat "no"...mm..Dulu pun mcm tu ke kalo komen kat cintamaniszlite?? tak perasan betul. Dok perasan ler tempat komen cintamaniszlite tu takde pun kena verify2...huhu..

7. alhamdullillah dah selamat sampai. tak sabar nak tunggu citer seterusnya, pengalaman mengerjakan umrah

8. Alhamdulillah sis..selamat pergi dan dah selamat pula kembali..semoga diberkati setiap amal ibadah kamu semasa disana...

9. mewah kan makanan kat MAS..huhu.. ;)

Sila La Komen.. Tapi Kutuk Mengutuk, Carut Mencarut Tidak Dibenarkan..

RAK BUKU KEGEMARAN

Cik Bunga Dan Encik Sombong
Projek Memikat Suami
Pabila Cinta Memanggilku

Rinna Manja's favorite books »

POST TERHANGAT

BLOG ARKIB

LABELS

TARIKH YANG PENTING

• 8 April - Blog Anniversary
  • 25 Mei - Hari Jadi Ku
  • 2 Ogos - Hari Jadi Indok (Makcik)