Tuesday, March 27, 2012

UMRAH & ZIARAH 2012 ~ Madinah 9/3 - 12/3 Part 2

Suasana di airport Madinah.. mat² bagla ini sibuk dok offer service 
nak tolong tolak trolley bag.  Dia orang charge laa tapi tak
 tanya plak berapa.  Weols tolak sendiri jerk..


Menuju ke bas yang telah tersedia untuk menjemput ke hotel penginapan.

Ini laa keadaan bilik weols di Madinah.. alhamdullillah agak selesa 

Bilik mandi pun okey jugak.. 

Malam tuh weols tido dengan lenanya.. maklum laa penat.  Pukul 4.15 pagi terjaga terdengar azan dari masjid.  Ingatkan dah masuk waktu subuh.. kelam kabut ler.. bangun.  Rupanya azan itu adalah azan untuk membangunkan dan memanggil ke masjid.  Jadi bersiap² laa.. lepas tuh pergi ke bilik mak dan kak ipar ajak dia orang sekali ke masjid.  Seronok rasanya pepagi berjalan beramai².  Tengok berbagai bangsa tapi satu agama bersama² pepagi tuh berjalan laju jerk.. iye laa.. takut tak sempat plak kan.  

Perjalanan dari hotel ke Masjid Nabawi adalah laa dalam 100 meter.  Subhanallah bila pertama kali menjejakkan kaki ke sana.. Ya Allah cantiknyaa Masjid Nabi ini. Weols solat subuh pagi cuma di luar saja beratapkan payung besar tu..  Sebab kalau lambat kat dalam masjid dah penuh.

Tengahari berjalan semula ke Masjid untuk solat Zohor.  

Pergi awal.. dan dapat laa masuk ke dalam Masjid.  Kalau nak masuk ke dalam masjid henfon dan kamera tidak dibenarkan.  Tapi kalau nak bawa jugak pandai² laa sorok sebab setiap pintu masuk ada polis wanita berpurdah dok cek beg.  




Lepas aje solat.. ramai peniaga terutama orang² dari somalia berniaga kat tepi² jalan depan masjid ini.  Tapi kalau ada polis lintang pukang laa dia orang ini lari.. cam bandaraya laa.. berniaga tanpa lesen.

Lihat laa suasana ramai yang mengerumuni.. peniaga yang menjual..

Ketika payung kuncup.. kalau tak salah masa ini nak gi solat maghrib..

Dua orang kakak iparku..

Bergambar bersama mereka.. berdua..

Gambar ini diambil ketika hubbyku pertama kali masuk ke Raudah.  Memang berebut².  Lepas tu dia masuk kali kedua dengan anak aku sempat laa solat disitu.  Memang rezeki dia dapat ke Raudah 3 kali.

Weols yang perempuan ini memang susah nak masuk ke Raudah sebab ada time². Pada mulanya weols pergi laa waktu pagi tapi tunggu lambat sangat lagi pun nak kena pergi ziarah jadi aku dan kak ipar tak jadi laa nak menunggu.  Masa menunggu tuh sempat laa aku lihat bumbung Masjid Nabawi ini terbuka.. subhanallah.. memang cantik dan menakjubkan.  Teruja melihatnya.

Lepas Maghrib malam tuh, aku beritahu kat mak.. aku teringin sangat nak masuk ke Raudah.. jadi aku pesan kat mak aku.. kalau aku lambat.. mintak mak aku balik dulu.  Jadi aku pergi laa kat ruang masjid yang nak ke Raudah tuh ambik tempat kat situ.. sambil tunggu solat Isyak.. masa tuh aku sorang jerk.. memang aku tawakal laa.. lepas solat tuh.. ada sorang perempuan pakistan sebelah aku beritahu selalunya dia orang akan buka pintu untuk kaum wanita dalam pukul 8 lebih gitu.. aku pun teruja laa kan.. 

Weols yang perempuan ini dikumpulkan mengikut bangsa laa.. jadi aku duduk dengan  yang melayu dan indon sebab ada pintu utk weols masuk.. (susah nak explain..kalau uols pergi sendiri baru tau).. lagi pun tak nak weols nie di himpit² oleh bangsa turki dan arab yang besor² tuh.

Alhamdullillah.. dengan rezeki dan izin Allah dapat jugak aku jejak kaki ke Raudah.. sempat bersolat 2 rakaat.. Memang tak boleh berlama² laa kerana ramai sangat orang.. berpusu² aduhai.. memang tak sabar kalau tak kuat iman.  Dalam pada aku sorang² terserempak jugak ngan kak ipar aku.. dia orang pun rupanya sama gak ngan aku nak jugak sampai ke Raudah.  Iye laa.. kalau tak jejak kaki tah bila laa boleh sampai ke sini kalau diizinkan..memang laa nak pergi lagi.

Bila laa selesai.. on the way nak keluar tuh nak laa ambil gambar kubah hijau tuh.. belum sempat nak snap dah kena halau ngan polis wanita.. iye laa kan dilarang bawa kamera.. sapa² yang bergambar pun kena halau jugak.. sedey laa jugak.. tapi tak per.. redho je laa... aku bersyukur hajat tercapai..


Kalau lapar..boleh gak beli burger.. kat sini...

Nanti sambung lagi yer aku ada meeting... plak..



15 comments:

  1. seronok baca pengalaman umrah....

    ReplyDelete
  2. Bestnyer tengok akak sefamilly ke sana. anak akak pun kecik kecik dah menapak kaki ke sana. alhamdulillah...

    Subhanallah indahny apabila melihat para wanita bertelekung sedang membeli belah. Idak le kat M'sia ni kan. mcm mcm pakaian org pakai tuk beli belah. ngeee

    ReplyDelete
  3. saya baru tau sis rinna sekeluarga gi umrah..wah..bestnya..citer lagi ye..dee seronok baca..insyaallah satu hari nti smpi juga dee ke sana..

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah rezeki akak dpt jejaki tanah suci..

    ReplyDelete
  5. seronoknye kak.....akak dah berpeluang menjejakkankaki ke bumi Allah....moga2 ade jugak peluang tuk lieya...

    seronok layan gambar akak...walau tak dpt pergi lagi, tapi dpt tgk gambar akak ni pun dah rase puas...

    tak sabar nak tgk gambar seterusnye kak....cepat2 update lagi kak yeak....

    ReplyDelete
  6. Membaca pengalaman kawan2, semakin teruja rasanya hendak ke sana.

    ReplyDelete
  7. alhamdullilahh seronokkk nya dapat perbi umrah... doakan saya lak satu hari nanti.. insyaallah

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah
    patut lama rinna x singgah umah ieda
    ke umrah rupenya
    alhamdulillah rinna dah sampai
    bilalahh rejeki ieda nak kesana pula
    seronok baca pengalaman ke sana lah rinna .. ;)

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah...tercapai gak hajat nk masuk kawasan raudah tu ye Rinna.

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah...tercapai gak hajat nk masuk kawasan raudah tu ye Rinna.

    ReplyDelete
  11. pengalaman yg indahkan..burger kat sana sedap tak?hhehee

    ReplyDelete
  12. seronoknya baca pengalaman akak kt sana..teringin jugerr

    ReplyDelete
  13. seronok baca cerita akak.. :)

    kotak2 yg bersusun tu kotak megi dari malaysia ke..?

    ReplyDelete
  14. BSB ~ Berger kat sana sedap jugak.. 5 Riyal ada la sikit kentang.. :)

    ReplyDelete
  15. Nabila ~ Magie jenama Arab laa :)

    ReplyDelete

Sila La Komen.. Tapi Kutuk Mengutuk, Carut Mencarut Tidak Dibenarkan..

RAK BUKU KEGEMARAN

Rinna's favorites book montage

Lamaran Untuk Teman Hati
Cuma Dia Kekasihku
Sayang Awak Cinta Awak
Kalau Sudah Berkenan
Bisikkan Namaku
Yang Dia Pilih
Manisnya cinta
Cik Cinderella Dan Encik Tengku
Hanya Dia...Cinta
Hopeless Romantik
Pergi Tanpa Alasan
Dia… Random Guy
I'm Mrs. Kertu
Suamiku Mr. Blind
Adam & Hawa
Biografi Agung Rasulullah
Love You Mr. Arrogant
Cik Bunga Dan Encik Sombong
Projek Memikat Suami
Pabila Cinta Memanggilku


Rinna Manja's favorite books »

BLOG ARKIB

LABELS

TARIKH YANG PENTING

  • 8 April - Blog Anniversary
  • 25 Mei - Hari Jadi Ku
  • 2 Ogos - Hari Jadi Indok (Makcik)
  • 2 Julai - Hari Jadi Anakku
  • 18 Feb - Hari Jadi Hubbyku
  • 10 April - Hari Jadi Ibuku
  • 1 Jun - Ulangtahun Perkahwinan

HUBBY & ME

AKU DAN OFISMATE
Related Posts with Thumbnails KELUARGA KU

AWARD INI UNTUK PENGUNJUNG BLOG AKU

Kawan² dan 'Silent Reader'.. Sila Laa Ambil Award Ini Yer.. TQ.. Muaahss